推薦一首很讚的歌
歌名White & Nerdy歌手叫Al Yankovic
在youtube發現這首歌時據說專輯還沒發行但MV已拍好造成轟動(9/18)
而發行日9/26碰巧是我的生日

先解釋歌名中的nerdy
nerdy從nerd來
這個字眼台灣英文老師多半不會教
用來指一些年輕人,每天只懂讀書考試,但對生活上的其他事情都很生疏。
(勉強可以翻書呆子 但不太一樣)

好 話不多說先直接聽歌


接下來是歌詞和血多花了點時間考證的翻譯

[提醒]nerdy我這邊故意翻成"宅"
其實宅在正面意義上比較接近geek
只是這首歌有刻意把geek的印象混進來 所以我覺得翻宅很妙

只是還是得提醒宅其實不是這樣

______________________"下面是歌詞"分隔線___________________________

White & Nerdy
又白又宅 by Al Yankovic (Shadox血多翻譯)

They see me mowin’
他們看到我在割
My front lawn
我家門前小草皮
I know they’re all thinking I’m so white and nerdy
我知道他們都覺得我又白又宅
Think I’m just too white and nerdy
想想我真是太白太宅
Think I’m just too white and nerdy
想想我真是太白太宅
Can’t you see I’m white and nerdy?
沒發現我又白又宅?
Look at me, I’m white and nerdy
看看我我又白又宅

I wanna roll with
我想要和
The gangstas
幫派的人廝混
But so far they all think I’m too white and nerdy
但他們都覺得我太白太宅
Think I’m just too white and nerdy
想想我真是太白太宅
Think I’m just too white and nerdy
想想我真是太白太宅
I’m just too white and nerdy.
我實在是太白太宅
Really really white and nerdy.
天下無敵又白又宅

First in my class here at MIT
我從前在麻省理工上課
Got skills, I’m a champion at D&D
頭好棒棒還是個D&D(龍與地下城)專家   [多半指TRPG 我大學也玩過]
MC Escher - that’s my favorite MC
MC‧艾薛爾是我最喜歡的rap歌手 [專畫不合理插畫的繪畫家]
Keep your 40, I’ll just have an Earl Grey tea
不用請我喝酒 我只喝伯爵奶茶   [Earl Grey tea是星艦迷航記艦長的愛茶]
My rims never spin, to the contrary
我的輪胎鋼圈不但不會轉   [美國很多黑人車子會裝 不但會轉還會閃]
You’ll find that they’re quite stationary
而且穩得不得了   [然後有的拉丁美洲或黑人痞子車子還會跳動]

All of my action figures are cherry
我的模型都是原裝未拆的 [我還特地問一位黑人朋友 他說cherry是處女貍語]
Steven Hawking’s in my library
藏書中有史蒂芬霍金   [成就非凡的近代物理學大師]
My MySpace page is all totally pimped out
我的Myspace(部落格)頁面超屌
Got people beggin’ for my top eight spaces
一堆人搶著要進入我前八名的好友名單
Yo, I know pi to a thousand places
我能夠背"兀"超過一千位
Ain’t got no grills but I still wear braces
沒金牙但我有閃亮牙套  [不是指金的假牙 是一種rapper牙齒上的閃亮裝飾品]

I order all of my sandwiches with mayonnaise
我的三明治一定要放美乃茲  [怎麼辦我也是]
I’m a whiz at Minesweeper - I could play for days
我是踩地雷高手-可以玩上一整天
Once you see my sweet moves you’re gonna stay amazed
點地雷的技巧嚇死人
My fingers’ movin’ so fast I’ll set the place ablaze
我的鍵盤輸入快到噴火
There’s no killer app I haven’t run
殺手軟體每一種全跑過
At Pascal, well I’m number one
Pascal(高階電腦語言)我第一
Do vector calculus just for fun
向量微積分當興趣
I ain’t got a gat but I got a soldering gun
沒手槍我有小焊槍   [一般是用來熔接主機電路板或小馬達用的]
Happy Days is my favorite theme song
歡樂時光是我最愛的主題曲
I could sure kick your butt in a game of ping pong
打乒乓球你會被我狂電
I’ll ace any trivia quiz you bring on
各款桌上知識遊戲我都很行  [三個人以上玩的歷史運動科技各種知識題庫遊戲]
I’m fluent in JavaScript as well as Klingon
我的java語流暢得跟克林貢語有拼  [星鑑迷航記的一種外星人語言]

They see me roll on
他們看到我在騎
My Segway
我的賽格威 [發表之初叫Ginger號稱將取代人類步行 現在一台大概20萬台幣]
I know in my heart they think I’m white and nerdy
我深知他們覺得我又白又宅
Think I’m just too white and nerdy
想想我真是太白太宅
Think I’m just too white and nerdy
想想我真是太白太宅
Can’t you see I’m white and nerdy?
沒發現我又白又宅?
Look at me, I’m white and nerdy
看看我 我又白又宅

I’d like to roll with
我想要和
The gangstas
幫派的人廝混
Although it’s apparent I’m too white and nerdy
雖然我很明顯太白太宅
Think I’m just too white and nerdy
想想我真是太白太宅
Think I’m just too white and nerdy
想想我真是太白太宅
I’m just too white and nerdy
我實在是太白太宅
How’d I get so white and nerdy
我怎會這麼白這麼宅

I’ve been browsin’, inspectin’
我不斷瀏覽 情報蒐集
X-Men comics, you know I collect ‘em
我收集所有X-men漫畫書  [而我是收集島本Jojo和海賊王]
The pens in my pocket, I must protect ‘em
我胸前口袋一堆原子筆要守護
My ergonomic keyboard never leaves me bored
有人體工學鍵盤我從不無聊
Shopping online for deals on some writable media
上網血拼空白光碟隨身碟
I edit Wikipedia
我幫忙編輯維基百科 [網路人士自由合編en.wikipedia.org 我寫書時受益不少]
I memorized Holy Grail really well
我背"聖杯傳奇"滾瓜爛熟  [沒看過 來去Amazon訂一片瞧瞧]
I can recite it right now and have you ROTFLOL
我可以馬上背橋段讓你笑到站不起來 [rolling on the floor laughing out loud]
I got a business doing websites
我也接一些網站生意
When my friends need some code, who do they call?
當我朋友需要寫程式 還能找誰?
I do HTML for ‘em all
我幫他們寫HTML以外
Even made a homepage for my dog
甚至幫我的小狗架了一個網站  [說幫自己喜歡的ACG角色架網站就能瞭解了吧]
Yo, I got myself a fanny pack
Yo 我買了一個霹靂腰包   [國中還挺流行的]
They were havin’ a sale down at The Gap
因為GAP正好在打折   [哈]
Spend my nights with a roll of bubble wrap
和一卷泡泡膠共度春宵  [......哎喲 泡泡膠很讚耶 誰不愛玩 XD]
Pop, pop, hope no one sees me
波波波 希望沒人看到我
Gettin’ freaky
變得怪怪的
I’m nerdy in the extreme
我宅到極點
And whiter than sour cream
甚至白過酸奶酪
I was in AV Club and Glee Club and even the Chess Team
我待過影音器材社 男聲合唱團 甚至西洋棋社
Only question I Ever thought was hard
我唯一覺得很難的問題只有
Was do I like Kirk
我到底喜歡企業號第二代艦長寇克
Or do I like Picard
還是初代畢凱艦長    [出自星艦迷航記 這影集很紅但我沒認真看過]
Spend every weekend at the Renaissance Fair
每個週末都參加文藝復興扮裝園遊會
Got my name on my underwear
還在我每一件內褲都寫上名字  [我當兵時的確有做]

They see me strollin’
他們看到我晃來晃去
They laughin’
他們笑著我
And rollin’ their eyes ‘cause I’m so white and nerdy
眼睛轉不停因為我實在又白又宅
Just because I’m white and nerdy
就因為我又白又宅
Just because I’m white and nerdy
就因為我又白又宅
All because I’m white and nerdy
全因為我又白又宅
Holy cow, I’m white and nerdy
老天啊 我真是我又白又宅
I wanna bowl with
我想要跟幫派朋友
The gangstas
打打保齡球
But, oh well, it’s obvious I’m white and nerdy
但是 唉 很明顯的我又白又宅
Think I’m just too white and nerdy
想想我真是太白太宅
Think I’m just too white and nerdy
想想我真是太白太宅
I’m just too white and nerdy.
我實在是太白太宅
Look at me, I’m white and nerdy
看看我 我根本就是又白又宅

__________________________________________________________________

累死 花了我兩個多鐘頭考證和翻譯
看來我果然真的宅到不行 T_T

最後丟一個連結
My space-white and nerdy
好像是Al Yankovic自己做的My space
好笑之處是右邊top8好友名單有比爾蓋茲和佛羅多 XD

好白好宅 XD
洩洩縮看!

[補充]我做的中文字幕版連結
http://www.youtube.com/watch?v=9CmK-VOlYjU
arrow
arrow
    全站熱搜

    蘭堂血多 發表在 痞客邦 留言(34) 人氣()